WYSYŁANIE DEKLARACJI INTERNETEM
Deklaracje, informacje i zeznania podatkowe opracowane w Excelu możnawysyłać do urzędu skarbowego internetem bezpośrednio do systemu e-Deklaracje.
Wysyłane zeznania i deklaracje podpisuje się:
- danymi autoryzującymi tzn. wpisuje się przychód z zeznania PIT sprzed 2-ch lat
- podpisem cyfrowym
Zobacz video wysyłki deklaracji zbiorczej z podpisem cyfrowym

Osoby fizyczne zatwierdzają wysyłkę danymi autoryzującymi.

CERTYFIKATY SYSTEMU e-DEKLARACJE
Protokół TLS 1.2 jest domyślnie włączony w systemach Windows 8, Windows 10 oraz Windows 11.
Protokół TLS 1.1 jest domyślnie włączony w Windows 7 - poniżej przedstawiono jak włączyć protokół TLS 1.2 w systemie Windows 7.
Windows XP oraz Vista nie obsługują protokołu TLS 1.2
Jak włączyć obsługę protokołu TLS 1.2?
Aby włączyć obsługę protokołu TLS 1.2 w systemie Windows 7, wykonaj następujące czynności.
- Upewnij się że masz zainstalowany dodatek Service Pack 1 dla Windows 7.
- Upewnij się że masz zainstalowane aktualizacje za pomocą Windows Update.
- Kliknij przycisk Start, wpisz i wybierz "Windows Update" z dostępnej listy.
- W otwartym oknie znajdź zakładkę "Sprawdź aktualizacje". Kliknij w nią i poczekaj, aż system wyszuka najnowsze aktualizacje dla Twojego urządzenia.
- Jeśli pojawi się informacja o dostępnych aktualizacjach rozwiń szczegółową listę. Kliknij przycisk "Zainstaluj aktualizacje".
- Zainstaluj poprawkę, która włączy obsługę protokołu TLS 1.2 (dodaje podklucz rejestru DefaultSecureProtocols).
APLIKACJE DO PODPISU CYFROWEGO
z każdym oprogramowaniem zapewniającym konfigurację formatu podpisu zgodną z e-Deklaracje.
Ministerstwo Finansów przedstawia sposób konfiguracji programów w instrukcji
- PEM-HEART-Signature 3.9
- Szafir 2.0.0
- Sigillum Sign
- proCertum SmartSign
oraz EuroCert SecureDoc.
Brak konfiguracji zgodnie z instrukcją jest przyczyną błędu wysyłki nr 403, 408 i 409.
Wykonanie podpisu na przykładzie programu Szafir
W każdym programie wybierz ręcznie plik o nazwie ".PLIK XML DO PODPISU CYFROWEGO" i podpisz certyfikatem. Następnie należy powrócić do Excela i kontynuować wysyłkę danych do systemu e-Deklaracje.
KODY BŁĘDÓW PRZY WYSYŁCE DO SYSTEMU e-DEKLARACJE
100 - Błędny komunikat SOAP
101 - Proszę o ponowne przesłanie dokumentu
102 - Proszę o ponowne przesłanie żądania UPO
200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO
200 - Przesłałeś duplikat, pobrane UPO dotyczy oryginału dokumentu.
300 - Brak dokumentu
301 - Dokument w trakcie przetwarzania, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu
302 - Dokument wstępnie przetworzony, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu
303 - Dokument w trakcie weryfikacji podpisu, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu
304 - Dokument w trakcie weryfikacji duplikatów, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu
305 - Dokument oczekuje na wznowienie przetwarzania
306 - Dokument w trakcie weryfikacji podpisu, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu
400 - Przetwarzanie dokumentu zakończone błędem
401 - Weryfikacja negatywna - dokument niezgodny ze schematem xsd
402 - Brak aktualnego pełnomocnictwa/upoważnienia do podpisywania deklaracji (UPL-1)
403 - Dokument z niepoprawnym podpisem - sprawdź ustawienia programu do podpisu z Instrukcją MF
404 - Dokument z nieważnym certyfikatem
405 - Dokument z odwołanym certyfikatem
406 - Dokument z certyfikatem z nieobsługiwanym dostawcą
407 - Dokument z certyfikatem z nieprawidłową ścieżką
408 - Sprawdź ustawienia programu do podpisu cyfrowego z Instrukcją Ministerstwa Finansów
409 - Sprawdź ustawienia programu do podpisu cyfrowego z Instrukcją Ministerstwa Finansów
410 - Złożony dokument bez podpisu nie może być korektą
411 - Weryfikacja negatywna - w systemie jest już złożony dokument z takim identyfikatorem podatkowym
412 - Weryfikacja negatywna - niezgodność danych autoryzujących z danymi w dokumencie
np. niezgodność NIP, numeru PESEL, daty urodzenia, nazwiska, pierwszego imienia)
413 - Dokument z certyfikatem bez wymaganych atrybutów
414 - Weryfikacja negatywna - błąd w danych autoryzujących (np. błąd w nazwisku,
pierwszym imieniu, dacie urodzenia, NIP, numerze PESEL, kwocie przychodu)
415 - Zawartość załącznika niezgodna z deklarowaną listą plików
416 - Dla tego typu deklaracji załącznik binarny nie jest dozwolony
417 - Wniosek VAT-REF wymaga przynajmniej jednej z pozycji: VATRefundApplication lub ProRataRateAdjustment
418 - Dla złożonej deklaracji wymagane jest użycie podpisu kwalifikowanego
418 - Dla złożonej deklaracji wymagane jest użycie podpisu kwalifikowanego
419 - Brak zaznaczenia celu złożenia formularza jako korekty deklaracji (zeznania) lub brak uzasadnienia przyczyny złożenia korekty deklaracji (zeznania)
420 - Użycie podpisu DaneAutoryzujaceVAP jest dozwolone jedynie dla dokumentu VAP-1
421 - Dokument VAP-1 można złożyć jedynie z użyciem podpisu DaneAutoryzujaceVAP
422 - Weryfikacja negatywna - dokument złożony z użyciem danych autoryzujących może złożyć wyłącznie podatnik, będący osobą fizyczną
423 - Dokument może złożyć wyłącznie podmiot będący osobą fizyczną, niebędący pełnomocnikiem
424 - Nie podano numeru VAT dostawcy lub numeru faktury, a nie jest to faktura uproszczona
425 - Kod państwa członkowskiego identyfikacji dostawcy jest niezgodny z kodem państwa, do którego kierowany jest wniosek
440 - Paczka/Dokument zbiorczy zawiera deklarację, która została już przesłana
Podczas wysyłki na bramkę UBD, jeśli w paczce zbiorczej znajdzie się chociaż jedna deklaracja, która została już przesłana wcześniej, wówczas cała wysyłana zbiorcza paczka nie zostanie wysłana tylko otrzymuje status 440. Niestety nie jest wskazane, której konkretnie deklaracji to dotyczy, więc należy ją odszukać samemu, odłączyć od wysyłanej paczki i wysłać tę paczkę ponownie. Jeśli paczka jest bardzo duża i jest problem z odszukaniem tej błędnie zaznaczonej deklaracji należy wysłać zbiorczo tę paczkę na standardową bramkę e-Deklaracji.
441 - Przesłany plik przekroczył dopuszczalny rozmiar
442 - Przesłana paczka znajduje się już w systemie
443 - Dokument znajduje się już w systemie
444 - Nie znaleziono płatnika lub podatnika, którego dotyczy zeznanie
445 - Przesłany plik przekroczył dopuszczalny rozmiar danych po rozpakowaniu
448 - Błędny plik lub niepoprawna struktura pliku (ZIP)
452 - Weryfikacja negatywna - nieobsługiwany typ deklaracji
453 - Weryfikacja negatywna - nieobsługiwany typ deklaracji dla tego kanału
460 - Nieprawidłowa struktura NIP
461 - Nieprawidłowa struktura Numeru identyfikacyjnego VAT lub go brak
462 - Nieprawidłowa struktura Numeru IBAN
463 - Nieprawidłowa struktura Kodu BIC
464 - W przypadku wyrejestrowania należy wybrać Cel złożenia równy 2
465 - W przypadku zmiany państwa członkowskiego identyfikacji konieczne jest podanie jej szczegółów
466 - Nieprawidłowe podsumowanie kwot
467 - Kod państwa członkowskiego konsumpcji nie może być taki jak kod państwa stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej
